Humanistyka drugiej generacji

studia pierwszego stopnia (licencjackie)

O kierunku

Studia stacjonarne (dzienne) za darmo!
Studia niestacjonarne (zaoczne) brak
Studia licencjackie trwają 3 lata

Studiuj i pracuj na styku dwóch światów!

Reagujemy na zmiany cywilizacyjne i rynkowe! 

Zasoby i możliwości humanistyki (teksty, narracje, obrazy, bazy danych itd.) łączymy z nowymi technologiami i nowymi mediami. Zagospodarowujemy świat Internetu, ale tworzymy też w realnej przestrzeni. Wykorzystujemy gotowe aplikacje, stawiamy jednak na autorskie projekty. Zarówno wśród  zasobów sieciowych, jak i rzeczy codziennego użytku znajdziesz opracowane przez nas informacje, grafiki, wytwory pisarskie i dziennikarskie, materiały do druku, książki, gry… 

Zwróć uwagę! Humanistyka 2.0 to kierunek o profilu praktycznym, oferujący:

  • aż 5 semestrów kształcenia specjalnościowego,
  • w tym co najmniej 3 semestry pracy nad autorskim projektem i współpracy z otoczeniem gospodarczym,
  • oraz 1 semestr praktyki.

Zajęcia na specjalności rozpoczynają sie po pierwszym semestrze.

Specjalność:

  • Badanie i projektowanie gier - specjalność kształci specjalistów w zakresie projektowania gier, w szczególności gier analogowych (RPG, Larpów, gier karcianych, terenowych itd.), a także specjalistów w zakresie prowadzenia działań marketingowych w branży growej i w zakresie dziennikarstwa growego. 

*Dana specjalność zostanie uruchomiona w przypadku zebrania odpowiedniej liczby studentów.

Gdzie możesz znaleźć pracę po humanistyce drugiej generacji na UKW?

Potencjalne miejsca pracy absolwentów specjalności badanie i projektowanie gier:

  • Tester gier
  • Grafik w branży growej
  • Projektant gier
  • Programista gier (o ile student samodzielnie dokształci się w tej dziedzinie)
  • Dziennikarz growy
  • PRowiec w branży gier. 

Warto studiować humanistykę drugiej generacji na UKW

Jednostka prowadząca:
Wydział Humanistyczny
Katedra Dziennikarstwa, Nowych Mediów i Komunikacji Społecznej
ul. M. K. Ogińskiego 16
85-092 Bydgoszcz
www.dziennikarstwo.ukw.edu.pl


Zasady rekrutacji

Podstawowe zasady 

  1. Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu średniej ocen (punktów) uzyskanej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”). Ocenom ze świadectwa dojrzałości uwzględnianym w procesie kwalifikacji przyznaje się liczbę punktów wg § 2 ust. 2 Uchwały.
  2. Wynik końcowy uzyskany przez kandydata w postępowaniu kwalifikacyjnym jest wyrażany w punktach i podawany z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku.
  3. Na podstawie § 2 ust. 1 Uchwały Senatu Nr 87/2016/2017 z dnia 30 maja 2017 roku Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie stosuje się następujące zasady:

Naliczanie punktów dla różnych typów matur

Kandydaci z "nową maturą"

  1. Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów na świadectwie dojrzałości, do obliczenia średniej i uzyskania punktów rankingowych przyjmuje się wyniki z egzaminu maturalnego.
  2. Kandydatowi przyznaje się liczbę punktów odpowiadającą punktom procentowym uzyskanym z egzaminu maturalnego z poziomu rozszerzonego (z wagą 1,0) lub z poziomu podstawowego (z wagą 0,8) np. za uzyskany wynik 75% przyznaje się kandydatowi:
    • 75 pkt na poziomie rozszerzonym,
    • 60 pkt na poziomie podstawowym (0,8 x 75 = 60 pkt).
  3. Uwzględniany jest wynik korzystniejszy dla kandydata (dotyczy przypadku, gdy przedmiot zdawany był na 2 poziomach).
  4. W przypadku kandydatów, którzy na egzaminie maturalnym zdawali przedmioty dodatkowe do średniej arytmetycznej wlicza się tylko te przedmioty, za które kandydat uzyskał wyższą lub równą liczbę punktów od średniej z punktów przyznanych za przedmioty obowiązkowe.
  5. Absolwentom szkół lub oddziałów dwujęzycznych za zdawany na egzaminie maturalnym język obcy nowożytny przyznaje się za poziom podstawowy maksymalną liczbę punktów (100%).

Kandydaci ze „starą maturą”

Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów przyznanych za oceny z egzaminu dojrzałości.

Za ocenę z danego przedmiotu przyznaje się liczbę punktów podaną w tabeli:

Stara matura
Skala ocen 1 - 6 Skala ocen 2 - 5
Ocena Liczba przyznanych punktów Ocena Liczba przyznanych punktów
6 100 5 100
5 83 4 75
4 65 3 50
3 48 - -
2 30 - -
Stara matura
Skala ocen 1 - 6
Ocena Liczba przyznanych punktów
6 100
5 83
4 65
3 48
2 30
Skala ocen 2 - 5
Ocena Liczba przyznanych punktów
5 100
4 75
3 50
- -
- -

Kandydaci z Dyplomem Międzynarodowej Matury (IB)

Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów przyznanych za oceny na dyplomie. 
Za ocenę z danego przedmiotu przyznaje się liczbę punktów podaną w tabeli:

Matura międzynarodowa
Poziom niższy (SL) Poziom wyższy (HL)
Wynik na dyplomie Liczba przyznanych punktów Wynik na dyplomie Liczba przyznanych punktów
7 80 7 100
6 71 6 86
5 61 5 72
4 52 4 58
3 43 3 44
2 33 2 30
1 24 - -
Matura międzynarodowa
Poziom niższy (SL)
Wynik na dyplomie Liczba przyznanych punktów
7 80
6 71
5 61
4 52
3 43
2 33
1 24
Poziom wyższy (HL)
Wynik na dyplomie Liczba przyznanych punktów
7 100
6 86
5 72
4 58
3 44
2 30
- -

Lista przedmiotów

I rok I semestr

  • Humanistyka 2.0 - podstawy game design
  • Konstruowanie fabuły
  • Kapitał ludzki: kompetencje miękkie
  • Filozofia i nowe technologie
  • Logika z elementami logiki aplikacji
  • Społeczeństwo wiedzy, informacji i cyfryzacji
  • Wstęp do nowych mediów
  • Wprowadzenie do programowania i grafiki
  • Projektowanie gier planszowych i karcianych
  • Język obcy (angielski)

I rok II semestr 

  • Wprowadzenie do groznawstwa
  • Teksty - dyskursy - narracje
  • Prawo internetu
  • LARP - wprowadzenie
  • RPG - wprowadzenie
  • Projektowanie gier cyfrowych - wprowadzenie
  • Projektowanie LARP-ów (do wyboru: chamber / action)
  • Projektowanie gier RPG (do wyboru: TRPG / CRPG)
  • Projektowanie gier cyfrowych (do wyboru: video / mobilne)
  • Język obcy (angielski)

II rok III semestr 

  • Historia gier
  • Probabilistyka i algorytmy
  • Psychologia i kultura gier i graczy
  • Wprowadzenie do VR i ARG
  • Gry perwasywne
  • Zarządzanie projektami
  • Projektowanie LARP-ów (do wyboru: chamber / action)
  • Projektowanie gier RPG (do wyboru: TRPG / CRPG)
  • Projektowanie gier cyfrowych (do wyboru: video / mobilne)
  • Projekt i współpraca z interesariuszami
  • Język obcy (angielski)
  • Wychowanie fizyczne

II rok 4 semestr

  • Metodologia badań społecznych (w cyberprzestrzeni)
  • Historia gier
  • Game Studies
  • Teoria gier dla projektantów
  • Marketing i PR na rynku gier
  • Projektowanie gier cyfrowych (do wyboru: video / mobilne)
  • Projektowanie gier edukacyjnych (do wyboru: edu gry i grywalizacja / gry szkoleniowe i serious games)
  • Projekt i współpraca z interesariuszami
  • Inkubator technologiczny 

III rok 5 semestr

  • Ekonomia rynku gier
  • Wprowadzenie do produkcji gier
  • Grywalizacja w edukacji i zarządzaniu
  • Motywy literackie w tekstach kultury
  • Projektowanie gier edukacyjnych (do wyboru: edu gry i grywalizacja / gry szkoleniowe i serious games)
  • Badanie i analiza gier (do wyboru: etnografia i antropologia / cyfrowa humanistyka)
  • Dziennikarstwo growe / E-sport
  • Testowanie gier / Produkcja gier
  • Projekt i współpraca z interesariuszami
  • Seminarium dyplomowe

III rok 6 semestr

  • Motywy literackie w tekstach kultury
  • Projekt i współpraca z interesariuszami
  • Seminarium dyplomowe
  • Praktyka zawodowa (zewnętrzna)

Studiuj za granicą

Kraje, do których studenci UKW wyjeżdżają w programie Erasmus+

W tych krajach możesz studiować w trakcie edukacji na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego. Wyjazdy odbywają się w ramach międzynarodowej wymiany Erasmus+.

  • Bułgaria
  • Finlandia
  • Francja
  • Grecja
  • Hiszpania
  • Litwa
  • Niemcy
  • Słowacja
  • Szwajcaria
  • Turcja
  • Węgry
  • Wielka Brytania
  • Włochy
  • Norwegia
  • Portugalia
  • Łotwa
  • Czechy
  • Cypr
  • Belgia
  • Estonia
  • Rumunia
  • Chorwacja

Humanistyka drugiej generacji