Humanistyka drugiej generacji

studia pierwszego stopnia (licencjackie)

O kierunku

Studia stacjonarne (dzienne) za darmo!
Studia niestacjonarne (zaoczne) 1950 zł za semestr
Studia licencjackie trwają 3 lata

Studiuj i pracuj na styku dwóch światów!

Reagujemy na zmiany cywilizacyjne i rynkowe! 

Zasoby i możliwości humanistyki (teksty, narracje, obrazy, bazy danych itd.) łączymy z nowymi technologiami i nowymi mediami. Zagospodarowujemy świat Internetu, ale tworzymy też w realnej przestrzeni. Wykorzystujemy gotowe aplikacje, stawiamy jednak na autorskie projekty. Zarówno wśród  zasobów sieciowych, jak i rzeczy codziennego użytku znajdziesz opracowane przez nas informacje, grafiki, wytwory pisarskie i dziennikarskie, materiały do druku, książki, gry… 

Zwróć uwagę! Humanistyka 2.0 to kierunek o profilu praktycznym, oferujący:

  • aż 5 semestrów kształcenia specjalnościowego,
  • w tym co najmniej 3 semestry pracy nad autorskim projektem i współpracy z otoczeniem gospodarczym
  • oraz 1 semestr praktyki.

Zajęcia na specjalności rozpoczynają sie po pierwszym semestrze.

Specjalność:

  • Webdesign i zarządzanie zasobami cyfrowymi - Specjalność ta skupia się na przygotowaniu studentów do pracy  z szeroko pojętymi zasobami cyfrowymi. Są one wykorzystywane  w działaniach marketingowych, mediach społecznościowych. badaniach zasobów baz cyfrowych i ich tworzenia, a także w digitalizacji tych zasobów. Celem tej specjalności jest m.in. wytworzenie umiejętności w zakresie tworzenia baz danych SQL oraz podstaw programowania (w języku Python i Java).

  • Badanie i projektowanie gier – specjalność kształci specjalistów w zakresie projektowania gier, w szczególności gier analogowych (RPG, Larpów, gier karcianych, terenowych itd.), a także specjalistów w zakresie prowadzenia działań marketingowych w branży growej i w zakresie dziennikarstwa growego. 

*Dana specjalność zostanie uruchomiona w przypadku zebrania odpowiedniej liczby studentów.

Gdzie możesz znaleźć pracę po humanistyce drugiej generacji na UKW?

Potencjalne stanowiska pracy absolwentów specjalności webdesing i zarządzanie zasobami cyfrowymi:

  • projektant stron WWW, junior graphic designer, front-end i back-end developer
  • data scientist, junior big data engineer (analityk danych w dowolnej branży, np. w bankach, bibliotekach, ośrodkach naukowych, agencjach reklamowych, w mediach, w branży ubezpieczeniowej, medycznej itd.)
  • PRowiec w branżach działających w Internecie
  • Bloger
  • Prowadzenie działalności biznesowej i reklamowej w internecie
  • Programista w języku Java (junior Java developer; o ile student samodzielnie dokształcie się w tej dziedzinie).

Potencjalne miejsca pracy absolwentów specjalności badanie i projektowanie gier:

  • Tester gier
  • Grafik w branży growej
  • Projektant gier
  • Programista gier (o ile student samodzielnie dokształci się w tej dziedzinie)
  • Dziennikarz growy
  • PRowiec w branży gier. 

Warto studiować humanistykę drugiej generacji na UKW

Jednostka prowadząca:
Wydział Humanistyczny
Katedra Dziennikarstwa, Nowych Mediów i Komunikacji Społecznej
pl. Kościeleckich 8
85-033 Bydgoszcz 
www.dziennikarstwo.ukw.edu.pl


Zasady rekrutacji

Podstawowe zasady 

  1. Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu średniej ocen (punktów) uzyskanej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”). Ocenom ze świadectwa dojrzałości uwzględnianym w procesie kwalifikacji przyznaje się liczbę punktów wg § 2 ust. 2 Uchwały.
  2. Wynik końcowy uzyskany przez kandydata w postępowaniu kwalifikacyjnym jest wyrażany w punktach i podawany z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku.
  3. Na podstawie § 2 ust. 2 Uchwały Senatu Nr 87/2015/2016 z dnia 31 maja 2016 roku Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie stosuje się następujące zasady:

Naliczanie punktów dla różnych typów matur

Kandydaci z "nową maturą"

  1. Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów na świadectwie dojrzałości, do obliczenia średniej i uzyskania punktów rankingowych przyjmuje się wyniki z egzaminu maturalnego.
  2. Kandydatowi przyznaje się liczbę punktów odpowiadającą punktom procentowym uzyskanym z egzaminu maturalnego z poziomu rozszerzonego (z wagą 1,0) lub z poziomu podstawowego (z wagą 0,8) np. za uzyskany wynik 75% przyznaje się kandydatowi:
    • 75 pkt na poziomie rozszerzonym,
    • 60 pkt na poziomie podstawowym (0,8 x 75 = 60 pkt).
  3. Uwzględniany jest wynik korzystniejszy dla kandydata (dotyczy przypadku, gdy przedmiot zdawany był na 2 poziomach).
  4. W przypadku kandydatów, którzy na egzaminie maturalnym zdawali przedmioty dodatkowe do średniej arytmetycznej wlicza się tylko te przedmioty, za które kandydat uzyskał wyższą lub równą liczbę punktów od średniej z punktów przyznanych za przedmioty obowiązkowe.
  5. Absolwentom szkół lub oddziałów dwujęzycznych za zdawany na egzaminie maturalnym język obcy nowożytny przyznaje się za poziom podstawowy maksymalną liczbę punktów (100%).

Kandydaci ze „starą maturą”

Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów przyznanych za oceny z egzaminu dojrzałości.

Za ocenę z danego przedmiotu przyznaje się liczbę punktów podaną w tabeli:

Stara matura
Skala ocen 1 - 6 Skala ocen 2 - 5
Ocena Liczba przyznanych punktów Ocena Liczba przyznanych punktów
6 100 5 100
5 83 4 75
4 65 3 50
3 48 - -
2 30 - -
Stara matura
Skala ocen 1 - 6
Ocena Liczba przyznanych punktów
6 100
5 83
4 65
3 48
2 30
Skala ocen 2 - 5
Ocena Liczba przyznanych punktów
5 100
4 75
3 50
- -
- -

Kandydaci z Dyplomem Międzynarodowej Matury (IB)

Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów przyznanych za oceny na dyplomie. 
Za ocenę z danego przedmiotu przyznaje się liczbę punktów podaną w tabeli:

Matura międzynarodowa
Poziom niższy (SL) Poziom wyższy (HL)
Wynik na dyplomie Liczba przyznanych punktów Wynik na dyplomie Liczba przyznanych punktów
7 80 7 100
6 71 6 86
5 61 5 72
4 52 4 58
3 43 3 44
2 33 2 30
1 24 - -
Matura międzynarodowa
Poziom niższy (SL)
Wynik na dyplomie Liczba przyznanych punktów
7 80
6 71
5 61
4 52
3 43
2 33
1 24
Poziom wyższy (HL)
Wynik na dyplomie Liczba przyznanych punktów
7 100
6 86
5 72
4 58
3 44
2 30
- -

Lista przedmiotów

Webdesign i zarządzanie zasobami cyfrowymi – moduły zajęć podstawowych

I rok I semestr

  • Humanistyka drugiej generacji*:  humanistyka cyfrowa - wprowadzenie / Badanie i projektowanie gier - wprowadzenie
  • Konstruowanie fabuły
  • Kapitał ludzki: kompetencje miękkie i komunikacja językowa
  • Filozofia i nowe technologie
  • Logika z elementami logiki aplikacji
  • Społeczeństwo wiedzy, informacji i cyfryzacji
  • Webdesign
  • Media online na świecie
  • Wprowadzenie do aplikacji
  • Wstęp do edytorsktwa komputerowego

I rok II semestr

  • Społeczeństwo wiedzy, informacji i cyfryzacji
  • Wstęp do nowych mediów
  • Text databases - language corpora
  • Media online na świecie
  • Prawo internetu

II rok 3 semestr

  • Język w komunikacji społecznej
  • Socjologia internetu
  • Zarządzanie projektami
  • Język obcy

II rok 4 semestr

  • Język w komunikacji społecznej
  • Metodologia badań społecznych (w cyberprzestrzeni)
  • Wprowadzenie do VR (virtual reality)
  • Wychowanie fizyczne
  • Język obcy

III rok 5 semestr

  • Motywy literackie w tekstach kultury
  • Język obcy
  • Inkubator technologiczny

III rok 6 semestr

  • Motywy literackie w tekstach kultury

Webdesign i zarządzanie zasobami cyfrowymi – moduły zajęć specjalnościowych

I rok II semestr 

  • Text databases - language corpora II
  • Wprowadzenie do programowania obiektowego (Python/Java)
  • Bazy danych i SQL
  • Kompetencje komunikacyjne i stylistyka
  • Pisanie blogów i scenariuszy

II rok III semestr

  • Digitalizacja i zarządzanie zasobami cyfrowymi
  • Researching i zarządzanie informacją
  • Webdesign II
  • Wprowadzenie do programowania obiektowego (Python/Java)
  • Edytorstwo komputerowe
  • Pisanie blogów i scenariuszy

II rok IV semestr

  • Wizualizacja wiedzy i informacji cyfrowej
  • Webdesign II
  • Programowanie w języku Java
  • Edytorstwo komputerowe
  • Redagowanie tekstów, odmiany (e-)pisarstwa i copywriting
  • Technologie mobilne w mediach i marketingu
  • Pozycjonowanie stron internetowych (SEO)

III rok V semestr

  • Programowanie w języku Java
  • Redagowanie tekstów, odmiany (e-)pisarstwa i copywriting
  • Formy dziennikarskie
  • Marketing i PR
  • Seminarium dyplomowe

III rok VI semestr

  • Data mining, text mining i elementy statystyki
  • Data journalism
  • Social media
  • Animacja w sieci 

Badanie i projektowanie gier – moduły zajęć podstawowych

I rok I semestr

  • Humanistyka drugiej generacji*:  humanistyka cyfrowa - wprowadzenie / Badanie i projektowanie gier – wprowadzenie
  • Konstruowanie fabuły
  • Kapitał ludzki: kompetencje miękkie i komunikacja językowa
  • Filozofia i nowe technologie
  • Logika z elementami logiki aplikacji
  • Społeczeństwo wiedzy, informacji i cyfryzacji
  • Webdesign
  • Media online na świecie
  • Wprowadzenie do aplikacji
  • Wstęp do edytorsktwa komputerowego

I rok II semestr

  • Społeczeństwo wiedzy, informacji i cyfryzacji
  • Wstęp do nowych mediów
  • Text databases - language corpora
  • Media online na świecie
  • Prawo internetu 

II rok 3 semestr 

  • Język w komunikacji społecznej
  • Socjologia internetu
  • Zarządzanie projektami
  • Język obcy

II rok 4 semestr

  • Język w komunikacji społecznej
  • Metodologia badań społecznych (w cyberprzestrzeni)
  • Wprowadzenie do VR (virtual reality)
  • Wychowanie fizyczne
  • Język obcy

III rok 5 semestr

  • Motywy literackie w tekstach kultury
  • Język obcy
  • Inkubator technologiczny

III rok 6 semestr

  • Motywy literackie w tekstach kultury 

Badanie i projektowanie gier – moduły zajęć specjalnościowych

I rok II semestr

  • Gry analogowe
  • Gry analogowe (Lab)
  • Projektowanie gier fabularnych
  • Projektowanie gier fabularnych (Lab)
  • Modelowanie w 2D
  • Marketing i PR na rynku gier

II rok III semestr

  • Modelowanie w 2D
  • Silnik Unity/Unreal i elementy programowania w C#
  • Teoria gier dla projektantów
  • Projektowanie gier komputerowych
  • Wprowadzenie do groznawstwa
  • Game Studies

II rok IV semestr

  •  Animacje w 3D
  • Silnik Unity/Unreal i elementy programowania w C#
  • Pervasive games
  • Grywalizacja w edukacji i zarządzaniu
  • Historia gier cyfrowych

III rok V semestr

  • Animacje w 3D
  • Dziennikarstwo growe
  • Krytyka i analiza gier
  • Projektowanie gier edukacyjnych (Lab)
  • Serious games
  • Seminarium dyplomowe

III rok VI semestr

  • Animacje w 3D
  • Dziennikarstwo growe
  • Seminarium dyplomowe

Studiuj za granicą

Kraje, do których studenci UKW wyjeżdżają w programie Erasmus+

W tych krajach możesz studiować w trakcie edukacji na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego. Wyjazdy odbywają się w ramach międzynarodowej wymiany Erasmus+.

  • Bułgaria
  • Finlandia
  • Francja
  • Grecja
  • Hiszpania
  • Litwa
  • Niemcy
  • Słowacja
  • Szwajcaria
  • Turcja
  • Węgry
  • Wielka Brytania
  • Włochy
  • Norwegia
  • Portugalia
  • Łotwa
  • Czechy
  • Cypr
  • Belgia
  • Estonia
  • Rumunia
  • Chorwacja

Humanistyka drugiej generacji