Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej

studia drugiego stopnia (magisterskie)

O kierunku

Studia stacjonarne (dzienne) za darmo!
Studia niestacjonarne (zaoczne) brak
Studia magisterskie trwają 2 lata

Ucz się od najlepszych

Idealny kandydat na studia na kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej jest absolwentem studiów I stopnia i zrealizował efekty kształcenia z obszaru sztuk - sztuki muzyczne. Dobrym kandydatem jest również osoba posiadająca wiedzę i umiejętności gry na instrumencie lub śpiewu na poziomie szkoły muzycznej I stopnia.
Na Wydziale Edukacji Muzycznej kształcimy muzyków - wykonawców i dyrygentów prowadzących różnorodne zespoły muzyczne, animatorów kultury muzycznej oraz nauczycieli w zakresie szeroko pojętej edukacji muzycznej. Na UKW zdobędziesz wiedzę praktyczną i teoretyczną potrzebną do prowadzenia zajęć dydaktycznych i ogólnomuzycznych w szkolnictwie ogólnokształcącym na poziomie ponadpodstawowym zgodnie ze Standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Rozporządzanie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. - Dz. U nr 164, poz. 1365, z późn. zm.).
Nasi studenci już na studiach zdobywają doświadczenie i obycie sceniczne, występują w zespołach muzycznych, tworzą Chór Akademicki, wyjeżdżają na międzynarodowe konkursy i festiwale. Niezwykle ważne jest to, że zajęcia na UKW prowadzą artyści (instrumentaliści, śpiewacy i wokaliści, dyrygenci, kompozytorzy) i naukowcy (z zakresu teorii, edukacji i animacji muzyki) z bogatym doświadczeniem pedagogicznym i scenicznym, koncertujący na cały świecie. To właśnie na UKW możesz uczyć się od najlepszych muzyków i praktyków.

Specjalności:

  • edukacja muzyczna, prowadzenie zespołów muzycznych z animacją w kulturze: Absolwent specjalności edukacja muzyczna, prowadzenie zespołów muzycznych z animacją w kulturze posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie ze Standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Rozporządzanie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. - Dz. U nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) oraz gry na wybranym instrumencie (lub śpiewu) i realizacji koncertów z zakresu szeroko pojętej muzyki estradowej. Jest przygotowany do prowadzenia samodzielnej działalności artystycznej, jako solista i członek różnych zespołów muzycznych. Posiada odpowiednią wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne do podjęcia pracy muzyka (wokalisty) w amatorskich i profesjonalnych zespołach muzycznych. Absolwent dysponuje kwalifikacjami w zakresie prowadzenia szkolnych i pozaszkolnych zespołów muzycznych oraz z zakresu zadań animatora kultury muzycznej i zarządzania instytucjami kultury muzycznej. Jest przygotowany do prowadzenia samodzielnej pracy artystycznej, animacyjnej i kulturotwórczej w zakresie szeroko pojętej edukacji i animacji kultury. Posiada odpowiednią wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne do podjęcia pracy w ośrodkach i domach kultury, a także innych instytucjach samorządowych i społecznych, których działalność koncentruje się na kulturze. Posiada odpowiednie kwalifikacje do organizacji i przeprowadzania artystycznych projektów animacyjnych.
  • edukacja muzyczna, animacja i zarządzanie w kulturze muzycznej: Absolwent specjalności edukacja muzyczna, animacja i zarządzanie w kulturze muzycznej posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie ze Standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Rozporządzanie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. - Dz. U nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) oraz z zakresu animatora kultury muzycznej i zarządzania instytucjami kultury muzycznej. Jest przygotowany do podjęcia pracy animacyjnej i kulturotwórczej w zakresie szeroko pojętej edukacji i animacji kultury. Posiada odpowiednią wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne do podjęcia pracy w ośrodkach i domach kultury, a także innych instytucjach samorządowych i społecznych, których działalność koncentruje się na kulturze. Posiada odpowiednie kwalifikacje do organizacji i przeprowadzania artystycznych projektów animacyjnych oraz prowadzenia szkolnych i pozaszkolnych zespołów artystycznych.

Specjalność Edukacja muzyczna jest podstawową specjalnością realizowaną na kierunku. Specjalności Prowadzenie zespołów muzycznych z animacją w kulturze lub Animacja i zarządzanie w kulturze muzycznej wybierane są po I semestrze.

Gdzie możesz znaleźć pracę po edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej II stopnia na UKW

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej ma na celu wykształcenie wykwalifikowanych nauczycieli, instrumentalistów i wokalistów, instruktorów i dyrygentów oraz animatorów kultury na potrzeby rynku pracy. Już od kilku lat notujemy wzrost zainteresowania nauką gry na instrumentach, a także nauką śpiewu i wspólnym muzykowaniem. Poziom gwarantujący sukces w branży muzycznej, zarówno zespołom jak i solistom zależy od jakości zdobytej w toku kształcenia wiedzy i umiejętności oraz poziomu wykształcenia nauczycieli oraz instruktorów.

Warto studiować edukację artystyczną w zakresie sztuki muzycznej II stopnia na UKW

Jednostka prowadząca:
Wydział Edukacji Muzycznej
ul. J. K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
www.muzyka.ukw.edu.pl


Zasady rekrutacji

Podstawowe zasady 

Studia przeznaczone są dla absolwentów studiów wyższych kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, jak i kierunków innych niż edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej.
Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie wyniku egzaminu praktycznego, który jest sprawdzianem:

jednej wymienionej sprawności do wyboru:

  • gry na instrumencie (proponuje się wykonanie co najmniej dwóch utworów o zróżnicowanym charakterze); Proponuje się, aby kandydaci grający na fortepianie przygotowali sonatę lub sonatinę (przynajmniej jedną część), utwór polifoniczny, etiudę i utwór dowolny,
  • śpiewu (wykonanie co najmniej dwóch utworów o zróżnicowanym charakterze, solo lub z akompaniamentem),
  • lub dyrygowaniu dwóch utworów o zróżnicowanym charakterze.

UWAGA! Kandydaci na studia: instrumenty inne niż fortepian, inne urządzenia muzyczne, np. wzmacniacze do gitar i wokalu, mikrofony wokalowe i akompaniatorów kandydaci zapewniają we własnym zakresie. W razie jakichkolwiek wątpliwości bądź zapytań bardzo prosimy o kontakt z Wydziałem Edukacji Muzycznej.  

oraz sprawdzenie predyspozycji muzycznych:

  • słuchu muzycznego (sprawdzian ten opiera się przede wszystkim na rozróżnieniu i śpiewaniu interwałów, akordów i ćwiczeń zawartych w Solfeżu),
  • sprawności manualno-głosowej (proponuje się, aby kandydat przygotował utwór bądź utwory wokalne lub wokalno-instrumentalne, tzn. z akompaniamentem. Jednocześnie sprawdzian ten zawiera w sobie elementy taktowania na 2, 3 i 4), Osoby, które w sprawności do wyboru wybrały śpiew wykonują również w tym zakresie przygotowany przez siebie utwór wokalny,

  • poczucia rytmu i sprawności rytmicznej (sprawdzian ten opiera się przede wszystkim na rozpoznaniu, powtarzaniu, zapisywaniu i odczytywaniu ćwiczeń rytmicznych zawartych w Solfeżu).

Za każdą sprawność i umiejętność kandydat może uzyskać maksymalnie 10 punktów. Za egzamin praktyczny można uzyskać maksymalnie 40 punktów. Egzamin jest zdany, jeśli kandydat uzyskał co najmniej 24 punkty, nie mniej niż 6 za każdą sprawność i umiejętność muzyczną.

 


Lista przedmiotów

Semestr I

Moduły zajęć z zakresu nauk podstawowych

  • Fortepian z nauka akompaniamentu
  • Historia muzyki z literaturą
  • Propedeutyka kompozycji i aranżacji na szkolne zespoły muzyczne w szkolnictwie ponadpodstawowym
  • Zespół wokalny
  • Emisja zbiorowa
  • Chór
  • Dyrygowanie z czytaniem partytur
  • Szkolne zespoły muzyczne w szkolnictwie ponadpodstawowym
  • Muzykowanie zespołowe

Moduły zajęć ogólnych

  • Metodologia badań z techniką pisania pracy magisterskiej

Semestr II

Moduły zajęć z zakresu nauk podstawowych

  • Fortepian z nauka akompaniamentu
  • Historia muzyki z literaturą
  • Chór
  • Dyrygowanie z czytaniem partytur

Moduły zajęć ogólnych

  • Seminarium magisterskie
  • Lektorat

Moduły zajęć specjalnościowych (specjalizacyjnych) / bloki zajęć do wyboru prowadzenie zespołów muzycznych z animacją w kulturze

  • Śpiew/instrument
  • Podstawy improwizacji i harmonia praktyczna
  • Animacja kultury muzycznej
  • Artystyczne projekty animacyjne

Moduły zajęć specjalnościowych (specjalizacyjnych) / bloki zajęć do wyboru animacja i zarządzanie w kulturze muzycznej

  • Animacja kultury muzycznej
  • Promocja i ochrona dziedzictwa kulturowego
  • Artystyczne projekty animacyjne

Moduły kształcenia nauczycielskiego - Edukacja muzyczna

  • Psychologia muzyki w edukacji
  • Pedagogika muzyki w edukacji
  • Podstawy dydaktyki

Moduły zajęć z obszarów nauk humanistycznych i społecznych

  • Instytucje kultury muzycznej
  • Edukacja kulturalna
  • Praktyki w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego

Semestr III

Moduły zajęć z zakresu nauk podstawowych

  • Fortepian z nauka akompaniamentu
  • Chór

Moduły zajęć ogólnych

  • Seminarium magisterskie

Moduły zajęć specjalnościowych (specjalizacyjnych) / bloki zajęć do wyboru prowadzenie zespołów muzycznych z animacją w kulturze

  • Śpiew/instrument
  • Prowadzenie zespołów muzycznych
  • Propedeutyka kompozycji i aranżacji muzyki z home recording
  • Podstawy improwizacji i harmonia praktyczna
  • Animacja kultury muzycznej
  • Artystyczne projekty animacyjnej
  • Zarządzanie i marketing w kulturze muzycznej
  • Impresariat artystyczny i marka w kulturze
  • Zespoły muzyki estradowej

Moduły zajęć specjalnościowych (specjalizacyjnych) / bloki zajęć do wyboru animacja i zarządzanie w kulturze muzycznej

  • Animacja kultury muzycznej
  • Zarządzanie i marketing w kulturze muzycznej
  • Impresariat artystyczny i marka w kulturze
  • Artystyczne projekty animacyjne
  • Zespoły muzyki estradowej

Moduły kształcenia nauczycielskiego - Edukacja muzyczna

  • Metodyka muzyki w szkolnictwie ponadpodstawowym
  • Moduły zajęć z obszarów nauk humanistycznych i społecznych
  • Warsztaty muzyczne z elementami komunikacji społecznej
  • Praktyki w zakresie Metodyki muzyki w szkolnictwie ponadpodstawowym

Semestr IV

Moduły zajęć z zakresu nauk podstawowych

  • Chór
  • Aspekty prawne zawodu nauczyciela i muzyka

Moduły zajęć ogólnych

  • Seminarium magisterskie

Moduły zajęć specjalnościowych (specjalizacyjnych) / bloki zajęć do wyboru prowadzenie zespołów muzycznych z animacją w kulturze

  • Śpiew/instrument
  • Prowadzenie zespołów muzycznych
  • Podstawy improwizacji i harmonia praktyczna
  • Animacja kultury muzycznej
  • Artystyczne projekty animacyjne
  • Zarządzanie i marketing w kulturze muzycznej
  • Zespoły muzyki estradowej

Moduły zajęć specjalnościowych (specjalizacyjnych) / bloki zajęć do wyboru animacja i zarządzanie w kulturze muzycznej

  • Animacja kultury muzycznej
  • Zarzadzanie i marketing w kulturze muzycznej
  • Prelekcja i krytyka muzyczna
  • Artystyczne projekty animacyjne
  • Zespoły muzyki estradowej

Moduły kształcenia nauczycielskiego - Edukacja muzyczna

  • Metodyka muzyki, zajęć artystycznych i dodatkowych w szkolnictwie ponadpodstawowym

Praktyki w zakresie Metodyki muzyki, zajęć artystycznych i dodatkowych w szkolnictwie ponadpodstawowym

Studiuj za granicą

Kraje, do których studenci UKW wyjeżdżają w programie Erasmus+

W tych krajach możesz studiować w trakcie edukacji na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego. Wyjazdy odbywają się w ramach międzynarodowej wymiany Erasmus+.

  • Bułgaria
  • Finlandia
  • Francja
  • Grecja
  • Hiszpania
  • Litwa
  • Niemcy
  • Słowacja
  • Szwajcaria
  • Turcja
  • Węgry
  • Wielka Brytania
  • Włochy
  • Norwegia
  • Portugalia
  • Łotwa
  • Czechy
  • Cypr
  • Belgia
  • Estonia
  • Rumunia
  • Chorwacja

Uniwersytety szczególnie polecane studentom edukacji artystycznej:

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej